Ikonisk gulv blev brækket op – men historien får lov at leve videre

Kilde: Viborg Folkeblad.

Lørdag blev gulvet i hal 2 i Viborg Stadionhal brækket op. Dermed blev en del af byens håndboldhistorie nulstillet, men en del af den får lov til at lede videre, da Viborg HK Forening har solgt en del af gulvet, som nu skal bruges til fantasifulde ting.

Lyden fra rundsaven skærer igennem den tomme hal.

Ole Levring er snedker og lader erfarent saven gøre arbejdet, mens de få tilskuere skærer ansigt.

Og det bliver ikke bedre, da han kort efter må være hårdhændet med brækjernet for at få hul på det gamle halgulv, der sidder godt fast takket være mange års brug af lak.

Men der kommer hul – og dermed tages der på en måde hul på en helt ny epoke i historien om stadionhallen i Viborg – og hos Viborg HK forening.

Lørdag formiddag blev halgulvet i hal 2 nemlig brækket op – et gulv, som i årenes løb er blevet betrådt af den ene store håndboldlegende efter den anden – og et gulv, som blev benyttet, da hele historien om VHK som topklub i Danmark og Europa begyndte.

– Det er underligt at se de her gulv blive brækket op, og jeg har ikke engang været en del af klubben i særlig mange år. Men i den her hal kan man nærmest mærke historien – og lige nu føles det lidt som om, at vi er i færd med at brække historien op, og det er en lidt vild følelse, sagde Karin Grønkjær fra Viborg HK Forening.

Hun skynder sig at tilføje, at hun er glad for, at der inden længe bliver lagt et helt nyt gulv, som så kan bruges til at skabe en ny del af håndbold-historien i Viborg.

– Det føles lidt som om, at vi nulstiller historien – men jeg er sikker på, at rigtig mange af vores unge mennesker vil mene, at det er rigtig fedt at komme tilbage til helt nye og friske omgivelser efter den her lange tvungne pause, sagde hun.

Læs hele artiklen her.